Ruim voldoende voor het OV in de provincie Utrecht

Jaarlijks worden de resultaten van het OV-klantenbarometeronderzoek bekend gemaakt. Het onderzoek meet de waardering van reizigers voor het openbaar vervoer in heel Nederland én per regio. Het OV in onze provincie mag dik tevreden zijn.

Verkeersbord let op tram-/busbaan

Na geen onderzoek in 2020 en een onvolwaardig onderzoek in 2021 - door corona - kon er in 2022 en 2023 weer een volwaardig OV-klantenbarometeronderzoek gehouden worden. Het onderzoek meet hoe reizigers het openbaar vervoer in Nederland waarderen. Door de gemiste jaren én daardoor de trendbreuk in het gebruik van het OV sinds corona, moet er wel voorzichtig omgesprongen worden met vergelijkingen van cijfers met eerdere jaren.

Waardering van bus en tram stabiel

Als we de resultaten van de afgelopen jaren met vergelijken, dan valt op dat de cijfers redelijk stabiel zijn gebleven. Het algemeen oordeel blijft bij Syntus op een 7,9 en bij U-OV tram op een 8.0. U-OV bus stijgt van 7,8 naar 7,9.

Opvallend is de stijging in de waardering voor informatie op instaphalte van 7,7 naar 8,0 bij U-OV tram en zelfs van 7,2 naar 7,7 bij Syntus. Ook de waardering van de reizigers op sociale veiligheid wordt positief beoordeeld met hoge cijfers van op en rond de 8,0.

Benieuwd naar alle cijfers van het onderzoek? Ga naar de website van OV Klantenbarometer 2023.

Voor persinformatie:
jelmer.geerds@provincie-utrecht.nl, 06 42 47 30 33