Prestaties van de tram

Punctualiteit

De stiptheid van de tram is in 2016 licht gedaald naar 73 procent op tijd. Dit komt vooral door trams die iets te vroeg vertrekken, maximaal 30 seconden. Trams hebben in tegenstelling tot bussen geen centrale tijdsindicatie met een gelijklopende klok.

Punctualiteit trams
infographic_punctualiteit.jpg.

Rituitval

Afgelopen jaar vielen er minder trams uit dan in 2015. Dit komt door intensiever onderhoud aan de redelijk op leeftijd gekomen trams. Lees in artikel 'Defecte tram...en nu?' meer over storingen en de vervanging van de sneltram.

Persoon wacht op tram naast grafieken met percentages
infographic-rituitval.jpg.

Drukste tramhaltes

Met dik 5,7 miljoen 'check-ins' in 2016 groeit het aantal tramreizigers enorm. Dit is de top drie van haltes met de meeste instappers, gemeten op een dag in oktober 2016. In deze grafiek (pdf, 336 kB) een overzicht van het aantal reizigers bij alle haltes.

Overzicht met drukste tramhaltes
infographic-drukste-tramhaltes.jpg.

Klantwaardering

Reizigers geven hun ervaring met de tram gemiddeld een rapportcijfer 7,7. De klantwaardering stijgt al een aantal jaar, met name als gevolg van investeringen in de tramlijn. Meer weten? Download dan de Jaar- en Trendrapportage 2016 (pdf, 2,6 MB) van het openbaar vervoer in provincie Utrecht.

Overzicht klantwaardering
infographic Klantwaardering.