Het materieel/de tram

In de volksmond: sneltram

Op de SUNIJ-lijn, die in 1983 openging, reden 27 enkelgelede tramstellen. Ze waren gebouwd door de Zwitserse fabriek Schweizerische Industrie Gesellschaft: de SIG trams dus. Deze trams, wogen 37.5 ton en waren 30 meter lang. Ze konden maximaal 80 kilometer per uur rijden. De trams waren aanvankelijk geel/oranje in de tijd van de eerste vervoerder West-Nederland. Later werden ze ‘Connexxion’-groen. Ze werdem in 2011/2012 overgespoten in een geel/grijs tint (op de foto onder).

Sneltram U OV bij halte IJsselstein met narcissen op de voorgrond

Over de spitstram

Tussen 2009 en 2014 wordt in de spits extra materieel ingezet: Weense stadstrams. De rood-witte voertuigen hebben een opvallend nostalgisch uiterlijk, ondanks hun bouwjaar in de jaren tachtig. De Weense combinaties verdwenen in de zomer van 2014 definitief uit het Utrechtse straatbeeld.

Opfrisbeurt SIG-trams

De SIG-trams ondergingen in 2012, na dertig jaar trouwe dienst, een flinke metamorfose. De stoelen werden vervangen, de vloerbedekking vernieuwd en de vloeren nagelopen. Ook kregen ze een fris verfje. Daarnaast werden in 2012 en 2013 alle draaistellen gereviseerd en alle systemen vernieuwd, net als de airco's en stoelen van de bestuurscabines.

Toegankelijke Urbos 100 trams

In 2020 verdwenen de laatste SIG-trams uit het straatbeeld. Ze maakten plaats voor Urbos 100 trams. Die reden al sinds 16 december 2019 op lijn 22. De Urbos 100 trams zijn dankzij de lage vloeren en 100 procent rolstoel- en scootmobielvriendelijke deuren een voorbeeld van toegankelijkheid. In het Spaanse Zaragoza ontwierp en bouwde fabrikant CAF de 27 trams. De eerste tram kwam in december 2016 bij de remise aan. Belangstellenden en medewerkers maakten op 18 januari 2017 kennis met de tram. De trambaan en haltes werden aangepast voor de moderne lagevloertram die nu niet meer uit Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein is weg te denken.