Meting rondom trambaan met drone

De provincie heeft het bedrijf Eyefly B.V. uit Groningen opdracht gegeven om een meting te verzorgen aan het tramtracé Utrecht Jaarbeurszijde, Nieuwegein en IJsselstein door middel van drones. Hiermee krijgt de provincie een goed 3D model en zeer gedetailleerde luchtfoto's van het tramtracé. Afhankelijk van de weerverwachting zal de drone in de week van 19 februari tot en met 8 maart vliegen.

Tram 22 op spoor bij Utrecht CS

Bij de meting maakt het bedrijf Eyefly B.V. gebruik van een drone met camera. Op deze manier kan de geografische informatie in 3D (hoogte en positie) worden vastgelegd.

Het kan gebeuren dat de drone zich ten tijde van de meting in de buurt van een woning komt. Belangrijk om te weten is dat de drone zich uitsluitend richt op het in te meten gebied en nadrukkelijk niet op eigendommen of andere gevoelige informatie. Alleen de gegevens die relevant zijn voor de landmeetkundige meting wordt gedeeld met de provincie. Mochten er onverhoopt beelden zijn waarop bijvoorbeeld eigendommen of persoonsgegevens zichtbaar zijn, dan zullen wij deze beelden verwijderen of onherkenbaar maken.

Hoe herkent u de medewerkers van Eyefly B.V.

De medewerkers van Eyefly B.V. die met de drones vliegen, dragen herkenbare bedrijfskleding en hebben een kopie van een toestemmingsbrief van de provincie in hun bezit. In deze brief staat onder meer dat Eyefly B.V. een gecertificeerd bedrijf is die vergunning heeft om met drones te vliegen.

Vragen

Heeft u vragen over deze meting? Neemt dan contact op met projectleider Mark Berntssen, via: 06 306 29 345 of mark.berntssen@provincie-utrecht.nl.

Voor persinformatie:

jelmer.geerds@provincie-utrecht.nl06 42 47 30 33