De nieuwe trams

Op tramlijn 22 rijden 27 gloednieuwe trams van de Spaanse leverancier CAF. De CAF-trams wegen 40.000 kilo en zijn net zo lang als een voetbalveld breed is. Hetzelfde type tram rijdt ook in steden als Birmingham en Budapest. Een bewuste keuze om in Utrecht te gaan rijden met een tram waarvan we weten wat die kan.

Nieuwe CAF tram

Comfortabel en veilig

Op de remise in Nieuwegein koppelen we twee tramstellen aan elkaar. De trams zijn ruim en open qua inrichting. Per rit is er daardoor plek voor ruim 430 reizigers. De trams staan laag op de wielen. Dat maakt het makkelijk om in en uit te stappen bij de halte. Ook voor mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten.

Voor extra comfort in de zomer is een modern aircosysteem geïnstalleerd. De tram heeft ook beveiligingscamera’s. De bestuurder kan via een videoverbinding in de gaten houden wat er in de tram gebeurt.

Snelheid

De gemiddelde snelheid is 28 kilometer per uur, inclusief de stoptijd bij de haltes. Op het grootste deel van het traject rijdt de tram tussen de 20 en 50 kilometer per uur. Dat is vergelijkbaar met de snelheid van de bussen. Vanaf halte Vaartsche Rijn tot halverwege de Laan van Maarschalkerweerd rijdt de tram maximaal 70 kilometer per uur.

Rijdende computer

De nieuwe tram kan het beste worden vergeleken met een rijdende computer. De monteurs kunnen uit de boordcomputer alle informatie halen die nodig is voor het onderhoud en de reparaties. Remt de tram, dan wordt energie opgeslagen en opnieuw gebruikt. Een duurzame manier van reizen.

Nieuwe standaard

De CAF-trams zijn de nieuwe standaard voor het trambedrijf van de provincie Utrecht. Hetzelfde type tram gaat vanaf zomer 2020 ook de verouderde SIG-trams vervangen die al sinds 1983 rijden. Die nieuwe serie trams biedt nog meer plek. De trams zijn 75 meter lang. Daarmee wordt dit de langste stadstram van Europa. Per rit kunnen bijna 500 reizigers meereizen.