Betrouwbaarheid en voorspelbaarheid staan voorop bij nieuwe dienstregeling Utrechtse OV

Vanaf 10 december 2023 gaat de nieuwe dienstregeling voor het Utrechtse openbaar vervoer (OV) in. U-OV en Syntus Utrecht voeren dan verschillende wijzigingen door in het OV. Met de nieuwe dienstregeling rijden bussen vaker op tijd en wordt de overstap tussen bus, tram en trein beter. Op meerdere plaatsen ontstaan vroegere en latere reismogelijkheden én zijn de nachtbussen van Syntus Utrecht in het weekend weer volledig terug. Het tekort aan buschauffeurs en bestuurders blijft echter hardnekkig.

Busstation Centraal Station Utrecht

Door het aanhoudende personeelstekort en het hoge ziekteverzuim onder chauffeurs is U-OV genoodzaakt om tijdelijk met een uitgeklede dienstregeling te blijven rijden, die waarschijnlijk nog meer afgeschaald wordt. Dat betekent dat op bepaalde lijnen minder vaak bussen rijden dan dat de reiziger gewend is. op drukke plaatsen en momenten blijven voldoende bussen rijden om iedereen te kunnen vervoeren. Zodra er weer voldoende chauffeurs zijn, kunnen de bussen weer vaker gaan rijden zoals is afgesproken met de provincie.

André van Schie, gedeputeerde Mobiliteit: "Bij de nieuwe dienstregeling zetten we met name in op een betrouwbare, voorspelbare dienstregeling met zo min mogelijk rituitval, ook als dat betekent dat er op een aantal buslijnen minder vaak gereden kan worden. Gelukkig zijn er ook mogelijkheden om extra te gaan rijden waardoor reizigers niet met te drukke bussen worden geconfronteerd."

In het voorjaar hebben de vervoerders U-OV en Syntus Utrecht voorstellen gemaakt voor het stedelijk en regionaal OV in 2024. Deze voorstellen gingen over aanpassingen aan het lijnennet en de dienstregeling. Deze voorstellen zijn voorgelegd aan gemeenten, belangenorganisatie ROCOV en meer dan 1200 reizigers die hebben gereageerd op de reizigersenquête. Sommige voorstellen zijn daarop aangepast. Op basis daarvan heeft het dagelijks bestuur van de provincie besloten om de plannen voor de dienstregeling 2024 definitief vast te stellen.

De provincie had vervoerders U-OV en Syntus Utrecht ook gevraagd voorstellen te doen om de dienstregeling verder uit te breiden. Op die manier wil de provincie het geld dat zij minder aan de vervoerders hoeft te betalen vanwege de rituitval, gebruiken om het OV te versterken. De vervoerders hebben helaas aangegeven deze uitbreidingen in ieder geval niet voor september 2024 te kunnen doen omdat er te weinig personeel is. De ambitie is deze uitbreidingen later alsnog door te voeren. André van Schie: "We beginnen het OV gelukkig langzaam weer op de rit te krijgen en zien tegelijkertijd helaas ook dat het personeelstekort, niet alleen in onze regio, maar in heel Nederland, hardnekkig blijft. De vervoerders doen hun best nieuwe chauffeurs aan te trekken. Het is een mooi en maatschappelijk relevant beroep. Zonder ons OV loopt alles letterlijk vast. Daarom ben ik heel blij met de chauffeurs die iedere dag naar hun werk gaan om snel en comfortabel naar onze bestemming te brengen."

Lichtpuntjes

Syntus Utrecht heeft voldoende personeel om de voorgestelde plannen uit te voeren en zal vaker rijden dan nu. Wel blijft het personeelstekort ook bij hen een zorgpunt. Rituitval kan daardoor helaas voor blijven komen. Met de nieuwe dienstregeling rijden bussen vaker op tijd en wordt de overstap tussen bus, tram en trein beter. Op meerdere plaatsen ontstaan vroegere en latere reismogelijkheden én zijn de nachtbussen in het weekend weer volledig terug. Ook bij U-OV wordt er ondanks de uitgeklede dienstregeling op bepaalde buslijnen meer gereden op drukke plaatsen en momenten, zodat alle reizigers vervoerd kunnen worden.

Wijzigingen

U-OV

U-OV verwacht onvoldoende chauffeurs te hebben om de plannen voor de dienstregeling vanaf medio december volledig uit te kunnen voeren. In het najaar maakt U-OV de definitieve dienstregeling bekend waarin minder vaak bussen rijden. Daarmee wordt er voor gezorgd dat ritten die in de dienstregeling staan, ook daadwerkelijk gereden worden en minder ritten ongepland uitvallen. De reiziger kan daardoor blijven rekenen op het OV.

De wijzigingen van U-OV die sowieso worden doorgevoerd zijn:

  • Lijn 6, lijn 27, lijn 29, lijn 30, lijn 38, lijn 55, lijn 85 / lijn 10 en de lijnen 10en 65

    Op lijnen 6 (Utrecht CS - Overvecht-Zuid), 27 (Zuilen - Utrecht Science Park), 29 (Vleuten - Vaartsche Rijn - Utrecht Science Park), 30 (Overvecht - Utrecht Science Park), 38 (Maarssen - Lage Weide - Utrecht CS), 55 (Utrecht CS - Maartensdijk) en 85 (Leerdam - Utrecht CS) worden in de spits enkele ritten toegevoegd om capaciteitsknelpunten op te lossen.

    Daarnaast worden alle ritten op lijn 10 (Lunetten - Leidsche Rijn) en 65 (Utrecht CS - Plettenburg - Vianen) die nu met een 'midibus' rijden, voortaan met een standaardbus gereden.
  • Tram

    De frequentie van de tram (IJsselstein/Nieuwegein - Utrecht CS - Utrecht Science Park) wordt op weekdagen voor 7.00 uur en op maandag t/m zaterdag tussen 18.30 en 19.00 uur verlaagd van een 7,5-minutendienst naar een kwartierdienst.
  • Lijn 6, lijn 9

    Lijn 6 rijdt voortaan tussen Overvecht - Utrecht CS.

    Het traject tussen Utrecht CS - Galgenwaard wordt overgenomen door de nieuwe lijn 9.

    Lijn 9 gaat vaker rijden dan lijn 6.
  • Lijn 14

    Op het traject Langerak - Utrecht CS rijdt de nieuwe lijn 14 (De Meern-Oost - Langerak - Utrecht CS) waardoor in de spitsrichting elke 7,5 minuut een bus rijdt in plaats van elk kwartier.
  • Lijn 11

    De frequentie van lijn 11 wordt in de ochtendspits tussen winkelcentrum Overvecht - station Leidsche Rijn verhoogd naar elk kwartier een bus.
  • Lijn 35

    Lijn 35 vervalt, de route blijft met andere buslijnen bereikbaar, hetzij met mogelijk een overstap.
  • Lijn 47

    Lijn 47 (Houten - Utrecht CS) gaat weer rijden op zaterdag.
  • Lijn 48

    Bedrijventerrein De Liesbosch wordt beter bereikbaar doordat lijn 48 in de avond en op zondag langs halte De Liesbosch gaat rijden.
  • Lijn 74

    Lijn 74 heeft een nieuwe route in Zeist-West en alle ritten rijden voortaan via het centrum van Zeist van/naar station Driebergen-Zeist.
  • Lijn 73

    Voortaan rijden alle ritten lijn 73 in Zeist naar het busstation en zijn er geen afwijkende ritten meer van/naar halte Handelcentrum.

Syntus Utrecht

De belangrijkste wijzigingen bij Syntus Utrecht, per gemeente:

Amersfoort

  • Wijkbus Soesterkwartier en stadslijn 1

    De wijkbus Soesterkwartier in Amersfoort gaat rijden. Er zijn voldoende enthousiaste vrijwilligers voor gevonden. Deze wijkbus wordt gereden door vrijwilligers en rijdt op maandag tot zondag overdag. Stadslijn 1 blijft gehandhaafd.
  • Stadslijn 19

    De route van stadslijn 19 in Amersfoort wordt aangepast. Deze lijn rijdt straks via de Surinamelaan, De Genestetlaan, Stichtse Rotonde en Laan 1914. In de daluren gaat vanwege gering gebruik lijn 19 van 2x per uur naar 1x per uur.
  • Lijn 76

    Een aantal ritten van lijn 76 (Bunschoten - Amersfoort CS) wordt doorgekoppeld op lijn 202 (Amersfoort CS - Utrecht Science Park). Hiermee krijgen reizigers een rechtstreekse verbinding van Bunschoten naar het Utrecht Science Park. In de ochtendspits naar het Utrecht Science Park en de middagspits naar Bunschoten.

Veenendaal

  • Lijn 280 en lijn 87

    Rond Veenendaal wijzigt lijn 280 en 87. Lijn 280 gaat rijden tussen Amersfoort en Veenendaal Centrum/NS en geeft daar aansluiting op de trein. En lijn 87 gaat op maandag t/m zondag rijden tussen Veenendaal De Klomp – Veenendaal Oost (Petenbos) - Centrum/NS – Rhenen Dierenpark. Op Veenendaal Centrum/NS en Veenendaal De Klomp wordt op werkdagen aansluiting geboden op de trein.

Zeist

  • Lijn 298

    Lijn 298 (Woudenberg – Utrecht Science Park) krijgt een nieuwe halte in Zeist nabij kruispunt Krakelingweg/Verlengde slotlaan.

Lopikerwaard

  • Lijn 195

    In Benschop blijft lijn 195 in de spits rijden tussen Utrecht, Benschop en 's ochtends Schoonhoven.
  • Lijn 106

    Lijn 106 gaat elk uur rijden tussen IJsselstein en Gouda. Een half uur later rijdt de buurtbus 505 tussen IJsselstein en Montfoort. Deze buurtbus rijdt dan ook elk uur.
  • Buurtbuslijn 504-505

    Buurtbuslijn 504 gaat vanaf december als lijn 505 tussen Montfoort en IJsselstein rijden.
  • Buurtbuslijn 505

    Buurtbuslijn 505 zal niet meer stoppen op het Stationsplein in Schoonhoven, maar bij de bushaltes van lijnen 295 en 497, Schoonhoven Noord en Schoonhoven West, en biedt daarmee een betere overstap richting Gouda en Rotterdam.
  • Buurtbuslijn 524

    Buurtbuslijn 524 rijdt vanaf Woerden in de daluren door naar Zegveld.

De Ronde Venen

  • Lijn 120

    De proef met lijn 120 via station Abcoude wordt met een jaar verlengd, omdat op dit moment nog onvoldoende zicht is op de effectiviteit van de lijn.
  • Lijn 123

    Lijn 123 rijdt voortaan ook op zondag tussen Mijdrecht en Woerden.
  • Buurtbuslijn 526

    Buurtbuslijn 526 rijdt bij Amstelhoek een andere route en zal twee nieuwe haltes krijgen: De Nostalgie en Amstelkade.

Meer weten?

Lees voor meer informatie de vervoerplannen van U-OV en Syntus Utrecht, waarin ook is opgenomen de consultatienota met de uitkomsten van de reacties van reizigers, gemeenten en belangenorganisatie ROCOV.

Bekijk het vervoerplan van U-OV en Syntus Utrecht.

Voor persinformatie:

miranda.mens@provincie-utrecht.nl06 53 21 55 01