Er komt een nieuwe tramhalte. Deze komt lijnrecht langs het spoor te liggen. Zo sluiten de trams goed aan op de perrons.
Ook verleggen wij de trambaan over een lengte van ongeveer 400 meter, zodat deze aansluit op de nieuwe halte. Vlak voor de kruising van de trambaan bij Schouwstede verschuift het traject van de trambaan richting Zuidstedeweg. De nieuwe tramhalte komt te liggen rechts van het huidige spoor, aan de kant van theater De Kom.
De gemeente Nieuwegein vernieuwt momenteel het stationsgebied. We sluiten hier op aan door in het vernieuwde gebied de nieuwe halte en trambaan te bouwen op de plek waar deze het beste past.
Reizigers kunnen straks gebruik maken van een moderne tramhalte van 75 meter. Er zullen dan nieuwe trams rijden die per rit bijna 500 reizigers kunnen vervoeren. De halte ligt vlakbij de winkels van Cityplaza en de nieuwe woningen die hier worden gebouwd.
Aannemer Dura Vermeer start in december 2021 met voorbereidende werkzaamheden. Vanaf 26 februari 2022 rijden er geen trams meer, maar vervangende bussen. Dat duurt naar verwachting tot 16 juni 2022.
De werkzaamheden aan de trambaan zijn naar verwachting half april 2022 klaar. Daarna gaan we alle systemen goed testen. Daarmee kunnen we de inspectie aantonen dat er veilig gereden kan worden. De testfase duurt tot half juni 2022. We moeten voor deze testfase voldoende tijd reserveren. Want testen is minstens zo arbeidsintensief en tijdrovend als bouwen.
Bij de tijdelijke halte zit een keervoorziening/noodwissel. Het geeft technisch teveel complicaties om momenteel op deze plek te keren, waardoor langer doorrijden van en naar de tijdelijke tramhalte niet mogelijk is. Vandaar dat is gekozen voor vervangende bussen die langs het gehele traject rijden, zodat reizigers zonder overstap van Nieuwegein naar Westraven of naar Utrecht C.S. en vice versa kunnen reizen.
Nee. De overkapping van de tramhalte ontbreekt dan nog. Als alle werkzaamheden naar tevredenheid zijn afgerond, kan de nieuwe tramhalte vanaf medio juni 2022 wel gewoon gebruikt worden. Op de halte komen eerst tijdelijke abri’s, zodat reizigers toch beschut kunnen staan.
De gemeente Nieuwegein moet vlakbij de halte eerst nog andere werkzaamheden afronden voordat we de definitieve overkapping kunnen plaatsen. Het ontwerp van deze overkapping willen we laten aansluiten op het ontwerp van het toekomstige busstation.
Daar hebben wij samen met de gemeente Nieuwegein zeker naar gekeken. Het klopt dat het een voordeel is om dit soort werk in de zomer uit te voeren. Maar we vinden het ook belangrijk om aan te sluiten op de andere werkzaamheden in City Nieuwegein. En om op tijd trams te kunnen laten rijden over het gehele traject tussen Utrecht Science Park en Nieuwegein-Zuid/IJsselstein/Zuid. Daarom hebben we er uiteindelijk toch voor gekozen om dit werk uit te laten voeren in het voorjaar van 2022.
In de zomer van 2020 is de tijdelijke tramhalte bij Spoorstede aangelegd, omdat de oude tramhalte niet meer gebruikt kon worden. De gemeente Nieuwegein heeft toen ook sloopwerkzaamheden uitgevoerd om het bouwterrein gereed te maken voor de definitieve tramhalte en het verleggen van 400 meter spoor van de trambaan.
We konden toen nog niet alle werkzaamheden uitvoeren. Daarvoor zijn twee redenen:
- op dat moment was nog niet alle bouwgrond beschikbaar;
- de voorbereidingen voor dit tramproject waren in 2020 nog niet afgerond.
Om de trambaan te vernieuwen, moet deze eerst gesloopt worden. Dat geeft enige geluidsoverlast. Aannemer Dura Vermeer beperkt de overlast zoveel mogelijk. Bijvoorbeeld door geluidsschermen te plaatsen.
Er moeten ook vier overwegen van de trambaan worden vernieuwd. Tijdens dit werk zijn er afsluitingen. Verkeer wordt dan omgeleid.
Het werk aan de bovenleiding en de vernieuwing van het spoor wordt zeven dagen in de week zowel overdag als in de nacht uitgevoerd. De aannemer zal overlast in de nachtelijke uren zoveel mogelijk beperkt houden.
Wij hebben klachten gekregen over de tijdelijke tramhalte. Deze was onvoldoende toegankelijk en het was glad op de perrons. We hebben naar aanleiding van de klachten aanpassingen doorgevoerd aan de tijdelijke tramhalte. Zo hebben de perrons aan beide zijden een toegang gekregen en zijn ze voorzien van een antislip-mat.
De definitieve halte wordt ook aan twee kanten toegankelijk. We besteden veel aandacht aan veiligheid en er komen extra voorzieningen voor minder valide reizigers. Bijvoorbeeld geleidestroken op de perrons en hulpmiddelen voor rolstoelgebruikers.
Ja. Bij de tijdelijke tramhalte is een noodwissel in het spoor gebouwd. Dat blijft liggen. Na afronding van de werkzaamheden is de tijdelijke tramhalte er niet meer en kan het wissel daadwerkelijk gebruikt worden.
Dit betekent dat in noodgevallen (denk aan storingen verderop de lijn) de tram vanuit Utrecht op het nieuwe westelijke perron stopt en van daar terug kan naar Utrecht. Zo kunnen we bij storingen toch door blijven rijden op een gedeelte van de tramlijn.
Ja. Zodra alle werkzaamheden zijn afgerond, kunt u rechtstreeks van Nieuwegein naar Utrecht Centraal centrumzijde en het Science Park reizen, zonder overstap op halte Jaarbeursplein. De trams brengen u tot aan het eindpunt. Dat scheelt 500 meter lopen in het stationsgebied van Utrecht en u bent aanzienlijk sneller bij de winkels in het centrum van Utrecht.
Medio 2022 zal vervoerder U-OV de nieuwe dienstregeling bekend maken.
Nee, in principe blijft de tram zoals die nu rijdt op lijn 60 en 61 dezelfde frequentie aanhouden van vier ritten per uur.
De trams zullen in het gebied rondom de nieuwe halte wel wat langzamer rijden dan u gewend bent. Dat is omdat de nieuwe tramhalte voor City Nieuwegein in een gebied ligt met veel voetgangers en fietsers. En omdat de halte laag boven het spoor uitsteekt, een halve meter lager dan bij de oude perrons. De snelheid bij het aanrijden van de halte zal maximaal 20 kilometer per uur zijn. Dit heeft overigens naar verwachting geen effect op de totale reistijd.
Het blijft niet bij deze nieuwe tramhalte. In 2024-2025 wil de provincie Utrecht samen met de gemeente Nieuwegein aan de overzijde van de trambaan een nieuw busstation laten bouwen. Zo komen er nog meer mogelijkheden voor reizigers in het openbaar vervoer. City Nieuwegein wordt daarmee een belangrijk OV knooppunt met veel overstapmogelijkheden.
Door nu al deze tramhalte te realiseren, vergroot de provincie de capaciteit. Dagelijks kunnen ruim 5.000 reizigers gebruik gaan maken van deze halte en van de nieuwe trams. De verwachting is dat niet alleen veel inwoners maar ook winkeliers in Nieuwegein hier hun voordeel mee zullen doen.