Provincie Utrecht Openbaar Vervoer is sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk voor al het tramvervoer in de regio Utrecht. De provincie is de opdrachtgever van vervoerder Qbuzz die de trams rijdt onder de merknaam U-OV. Het Trambedrijf Beheer en Onderhoud beheert en ontwikkelt namens de provincie het totale tramsysteem: van remise tot rails en van trams tot en met de ICT en stroomvoorziening.
Historie van trams in Utrecht
De huidige tram tussen Utrecht en Nieuwegein - IJsselstein is niet de eerste tram in de regio Utrecht. De tram in Utrecht kent een lange voorgeschiedenis. In een periode van ruim 125 jaar hebben achtereenvolgens de paardentram, de stoomtram en uiteindelijk ook de elektrische tram hun diensten bewezen.
Tram in de regio
In 1879 was de paardentram tussen Utrecht, De Bilt en Zeist direct een groot succes. Mensen konden zich nu sneller verplaatsen en dat gaf een impuls aan de regionale economie. Tussen 1883 en 1929 reden er stoom- en paardentrams tussen Utrecht en de dorpen Jutphaas en Vreeswijk, die later samen opgingen in groeikern Nieuwegein.
Elektrische tram
De eerste elektrische tram deed zijn intrede in de stad Utrecht in 1906 en vanaf 1909 ook op de lijn Utrecht, De Bilt en Zeist. Deze trams hebben, met een onderbreking tijdens de Tweede Wereldoorlog, gereden tot mei 1949. Het tramnetwerk in de stad breidde zich snel uit. In 1921 waren er vijf tramlijnen. Ze verbonden de binnenstad met buitenwijken als Rivierenwijk, Wilhelminapark en Elinkwijk.
Trams, bussen, auto's en de stad
Naast de tram kwam ook de auto in beeld. Om al het verkeer een plaats te geven, werden bruggen en straatprofielen verzwaard en verbreed. Dat veranderde het beeld van de binnenstad ingrijpend, tussen 1906 en 1926. De bus - modern en snel - won aan populariteit in de jaren 30. In Utrecht leidde dat tot het einde van het trambedrijf: in 1938 reed de laatste stadstram in een reguliere rit. In 1949 viel uiteindelijk ook het doek voor de tram richting Zeist.
Tramnetwerk
De Utrechtse Sneltram bestaat uit een tramnetwerk in de gemeente Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Het eerste gedeelte, de Sneltram Utrecht - Nieuwegein / IJsselstein (de SUNIJ) werd in 1983 aangelegd om de groeikernen te ontsluiten. De trams waren gebouwd door de Zwitserse fabriek Schweizerische Industrie Gesellschaft; de SIG trams.
In 2019 werd het tramtracé tussen Utrecht Centraal Station naar het Utrecht Science Park verlengd. Hierdoor werd de drukke busverbinding naar het Utrecht Science Park ontlast en kunnen veel meer reizigers snel en comfortabel vervoerd worden. Sinds de invoering van de lijn naar het Utrecht Science Park hebben de verschillende tramlijnen een eigen nummer gekregen. De koppeling tussen de twee lijnen vanaf Nieuwegein / IJsselstein naar Utrecht Centraal Station en van Utrecht Centraal Station naar Utrecht Science Park is in 2022 in gebruik genomen.
- Lijn 20: Nieuwegein Zuid - Utrecht P+R Science Park
- Lijn 21: IJsselstein - Utrecht P+R Science Park
- Lijn 22: Utrecht Centraal Centrumzijde - Utrecht P+R Science Park
Toegankelijke materieel
In 2020 en 2021 is de tramlijn naar Nieuwegein en IJsselstein vernieuwd en verbouwd. De grootste verandering is de vervaning van de hogevloertrams naar lagevloertrams. In 2020 reden de SIG-trams zijn laatste ritten in Utrecht. Zij maakten plaats voor Urbos 100 trams. Die reden al sinds 16 december 2019 op het traject tussen Utrecht Centraal Station - Utrecht Science Park.
De Urbos 100 trams zijn dankzij de lage vloeren en 100 procent rolstoel- en scootmobielvriendelijke deuren een voorbeeld van toegankelijkheid. In het Spaanse Zaragoza ontwierp en bouwde fabrikant CAF de 54 trams, waarvan 27 trams van 33 meter en 27 trams van 41 meter lang. De trambaan en haltes werden aangepast voor de moderne lagevloertram die nu niet meer uit Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein is weg te denken.
Werken bij de provincie Utrecht openbaar vervoer
Heb jij verstand van tramsystemen? Draai jij je hand niet om voor project- of concessiemanagement? Denk dan eens aan een dynamische werkplek midden in het bruisende hart van Nederland. De afdeling Openbaar Vervoer van provincie Utrecht is op zoek naar nieuwe collega’s die een bijdrage willen leveren aan de bereikbaarheid van het bruisende hartje van het land.
Kijk voor actuele vacatures op http://werkenbijprovincieutrecht.nl.