Herinrichting tramhaltes Vaartsche Rijn-Utrecht Science Park

In de komende periode pakken we de haltes op het traject Vaartsche Rijn - Utrecht Science Park flink aan. Zo moeten beter voldoen aan de wensen en behoeften van reizigers. De eerste drie haltes, UMC Utrecht, Heidelberglaan en Padualaan, worden aan het begin van het aankomend studiejaar opgeleverd. De overige haltes knappen we later op. 

artist impression tramhalte Render Heidelberglaan

Epsilion Cities zal de werkzaamheden uitvoeren in opdracht van de provincie Utrecht. 

De tramlijn op het traject Vaartsche Rijn - Utrecht Science Park kent verschillende soorten haltes. Zo stappen er bij de haltes Padualaan en Heidelberglaan relatief veel reizigers in en uit. Bezoekers van de nabijgelegen ziekenhuizen stappen in en uit bij de haltes UMC Utrecht en het Wilhelmina Kinderziekenhuis/Prinses Máxima Centrum. Utrecht Centraal Centrumzijde blijft als enige tramhalte ongewijzigd. Dit omdat deze tijdens de verbouwing van het OV-knooppunt Utrecht C.S. al is gemoderniseerd. Omdat de haltes verschillend zijn qua grootte en drukte vraagt elke halte maatwerk. Zo worden de overkappingen op sommige haltes bijvoorbeeld tot wel 25 meter lang. Ter vergelijking: de huidige overkappingen op de haltes van deze tramlijn hebben nu een lengte van 4 meter. 

Innovatief en duurzaam

De haltes krijgen een ruime overkapping met (indien mogelijk) een glaswand waar aan beide kanten een zitbank is gemonteerd. De zitting van de banken is gemaakt van duurzaam bamboe. In de overkapping komen niet alleen ledlampen maar ook zonnepanelen. Daarnaast zitten straks ook de in- en uitcheckpunten en de beveiligingscamera’s in de overkapping. Ook de panelen met actuele reisinformatie komen, nadat de huidige borden zijn afgeschreven, in de overkapping. Zo brengen we het aantal objecten op de perrons ook aanzienlijk terug voor een betere doorstroming. De vernieuwde tramhaltes zijn te herkennen aan het U-OV logo. 

Planning

Na een nauwkeurige voorbereiding is de afgelopen periode inzichtelijk gemaakt waar kabels en leidingen op de perrons liggen. Nu dat dit inzichtelijk is gemaakt kunnen de werkzaamheden starten. 

Vanaf 24 mei starten we met de halte UMC Utrecht. Vervolgens worden de haltes Heidelberglaan en Padualaan heringericht. Naar verwachting zijn deze werkzaamheden in september klaar. Het tramtraject naar het Utrecht Science Park is in deze periode rustiger vanwege de zomervakantie. Hierdoor ervaren minder reizigers hinder van de werkzaamheden. De overige haltes worden na september opgeknapt. 

Er wordt zowel doordeweeks als in de weekenden gewerkt. De realisatie van de overkappingen vindt plaats tijdens de weekenden (vrijdagavond 22.30 uur - maandagochtend 05.15 uur). Het afwerken van de overkapping en het plaatsen van andere elementen (afvalbakken, in- en uitcheckpalen, lichtmasten) wordt doordeweeks uitgevoerd. Het is mogelijk dat ook ’s nachts, wanneer de tram niet rijdt, incidenteel gewerkt wordt. 

Buitendienststelling tram- en bushaltes

Tijdens de werkzaamheden rijdt de tram in principe volgens reguliere (zomer)dienstregeling. Met uitzondering van een aantal weken waar de tram wel passeert, maar niet stopt op een tramhalte. 

  • Van 24 mei – 2 juni stopt er geen tram bij halte UMC Utrecht. Tramreizigers dienen daarom in- of uit te stappen op de halte Heidelberglaan. 
    Informatiemedewerkers van U-OV begeleiden de bezoekers op de halte van UMC Utrecht van en naar de bushalte.
     
  • Van 5 juli – 21 juli stoppen er geen bussen en trams bij halte Heidelberglaan. Busreizigers kunnen gebruik maken van de bushalte Botanische Tuinen. Tramreizigers kunnen in- en uitstappen op de halte Padualaan. 
     
  • Van 16 augustus – 1 september stopt de tram niet op halte Padualaan. Voor busreizigers heeft dit geen gevolgen. Tramreizigers kunnen uitstappen op de volledig vernieuwde halte Heidelberglaan.

Vanwege de werkzaamheden is het aan te raden voorafgaand aan je reis de reisplanner te checken voor het actuele reisadvies.

Veiligheid

Bij de plaatsing van nieuw perronmeubilair en de nieuwe overkappingen staat veiligheid voorop. Om deze reden wordt er alleen gehesen als de bovenleidingen spanningsloos zijn en worden de haltes volledig in de bouwhekken geplaatst. Hierdoor kunnen de mensen die aan het bouwen zijn niet onbedoeld in het spoor of op de weg komen en kunnen reizigers niet onbedoeld de bouwplaats betreden.

Voor persinformatie:
jelmer.geerds@provincie-utrecht.nl, 06 42 47 30 33