Vernieuwde tram/busbaan Utrecht Science Park klaar voor gebruik

in Tram 22

De vernieuwde tram/busbaan van lijn 22 in Utrecht Science Park is bijna klaar. Met ingang van maandag 6 september rijden hier weer bussen en trams. Dit is volgens planning en op tijd om de vele studenten te vervoeren die met de start van het nieuwe academische jaar in Utrecht verwacht worden.

asfaltering USP
Sluitstuk op de vernieuwde tram/busbaan wordt gelegd. Foto Rick Huisinga

Tussen de Padualaan en het Prinses Máxima Centrum is over een lengte van anderhalf kilometer de afgelopen acht weken hard gewerkt. De rijbaan voor de bussen en de trams is hier grootscheeps op de schop gegaan en volledig vernieuwd. Een complete vervanging van deze toplaag, inclusief de aansluiting op het tramspoor, bleek nodig omdat deze deklaag regelmatig afbrokkelde. Dit ging niet alleen ten koste van de levensduur van de rijbaan maar leverde ook veiligheidsrisico’s op voor de reizigers in het openbaar vervoer.

De laatste weken stonden vooral in het teken van het opbouwen van de nieuwe tram/busbaan. Dit werk ging van start direct nadat de oude deklaag was verwijderd en het tramspoor opnieuw was vastgemaakt met een speciale vloeibare substantie. Om de nodige meters te maken, werd daarvoor een gietploeg ingezet die werkte met een rijdende pompinstallatie.

Asfaltploeg in actie

Het sluitstuk op dit werk was de inzet van de asfaltploeg. De nieuwe deklaag van de tram/busbaan is uitgevoerd in asfalt. Dit is letterlijk en figuurlijk de basis geworden om opnieuw te kunnen rijden met de bussen en trams over dit gedeelte van lijn 22. Om dit resultaat mogelijk te maken, reden de asfaltmachines en walsen als een soort trein af en aan over de rijbaan. Deze werkzaamheden leverden bijzondere beelden op. Benieuwd hoe dit eruit zag? Bekijk dan hier de videoreportage met toelichting op het werk door projectmanager Wim de Vries en omgevingsmanager René Spriensma.

Deze week staat in het teken van diverse afrondende werkzaamheden: het aanbrengen van de belijning, de voeglaag tussen het asfalt en spoor evenals het boren van diverse gaten in het nieuwe wegdek. Deze openingen zijn nodig voor drainage van het regenwater en het detectiesysteem dat met lussen wordt aangesloten op de verkeerslichten bij de kruisingen van de tram/busbaan.

Op donderdag 2 september worden diverse testen uitgevoerd. We controleren die dag de werking van de verkeerslichten. Vrijdag 3 september voeren we testritten uit met de tram op de vernieuwde baan. Op zondag 5 september brengen we vervolgens trams over van de remise in Nieuwegein naar de stalling bij P+R Utrecht Science Park, zodat deze de ochtend daarop direct kunnen worden ingezet. Tram 22 hervat vanaf die dag de oorspronkelijke dienstregeling. Vanaf dat moment rijden ook de bussen weer de oorspronkelijke route door Utrecht Science Park. Meer informatie over de dienstregeling: www.u-ov.info.

Resterende werkzaamheden

Aannemer Van Gelder zal nog ongeveer twee weken in Utrecht Science Park te zien zijn om de keten weg te halen, bermen te herstellen die beschadigd zijn door het werkverkeer en de aanpassingen aan de tijdelijke omleiding voor bussen te herstellen. Hierbij wordt minimale hinder verwacht.

Bekijk de reportage van Rick Huisinga op ons fotokanaal voor meer actuele beelden van dit project.

Meer informatie over dit project:www.regiotramutrecht.nl/sciencepark

Voor persinformatie:
ron.van.dopperen@provincie-utrecht.nl030 - 258 31 96