Trambestuurders trainen op vernieuwde lijn

Ze rijden al sinds december 2019 in gloednieuwe trams, voorzien van cruise controle en een moderne boordcomputer. Met vanuit de cabine direct zicht op wat er overal gebeurt in de voertuigen en daarbuiten wanneer de reizigers in- en uitstappen. Nu komt er een vernieuwde lijn bij en dat wordt de volgende uitdaging voor de trambestuurders van U-OV.

Vernieuwing tramlijn

“Leuk! We gaan rijden met de nieuwe trams en dan ook nog eens op een vernieuwde trambaan”, zegt Petra Elgeti-Maton. Ze is als instructrice van het eerste uur nauw betrokken bij het meest recente opleidingstraject van vervoerder U-OV. Kort samengevat is de opdracht: train ruim 110 bestuurders om in de nieuwe tram te rijden op de vernieuwde trambaan in Utrecht, Nieuwegein en later ook IJsselstein. Het rijbewijs voor de nieuwe tram hebben ze allemaal al, maar sinds de ombouw is deze tramlijn aanzienlijk veranderd. “Aan het einde van de opleiding heeft iedereen instructieritten gereden. Daar zijn we behoorlijk scherp op. Dat is ook belangrijk omdat de situatie op de trambaan op nogal wat plekken is gewijzigd. De uitdaging zit er vooral in die kennis over te brengen, met oog voor detail: wat is er nieuw en hoe kunnen we ons daarop zo goed mogelijk voorbereiden?”

Bruikbaar oefenmateriaal

Om de beschikbare tijd efficiënt te gebruiken, is in het opleidingscentrum van U-OV de vernieuwde tramlijn in de computer gezet. Terwijl de werkzaamheden buiten nog doorliepen, konden de trambestuurders zo alvast oefenen in een virtuele omgeving. De gehele lijn is tot in de kleinste details gedigitaliseerd. We rijden met Petra in de simulator naar de halte Jaarbeursplein in Utrecht. Petra legt uit dat de wissels daar nu anders liggen: er zijn nu nog twee sporen in plaats van drie. Dat levert direct al bruikbaar oefenmateriaal op. Want wat te doen als hier een tram moet keren voor de retourrit terwijl er op hetzelfde moment een tram aankomt vanaf de nieuwe tramlijn tussen Utrecht C.S. en Utrecht Science Park? “Het is een goed voorbeeld van zo’n gewijzigde situatie. Daar bereiden we ons nu al op voor. Ook op de perrons ziet het er natuurlijk voor de trambestuurders anders uit. De haltes zijn langer en lager geworden. We besteden daarom extra aandacht aan veiligheid. Bij het aanrijden van een halte kan men gemakkelijker het spoor instappen. Dat is wel een aspect om alert op te zijn.”

Olievlek

Het opleidingstraject voor de trambestuurders werkt als een olievlek. Na in de computer ervaring te hebben opgedaan, gingen in augustus de eerste bestuurders in de nacht test rijden. De trams zijn onlangs aan allerlei technische testen onderworpen. Deze eerste lichting trambestuurders traint de komende weken de overige collega’s van U-OV en rijdt mee met instructieritten overdag. Deze ritten worden aangevuld met speciale ritten op de klok. Dan wordt getest hoe de trams rijden op de dienstregeling. Behalve kennis opdoen van de vernieuwde trambaan gaat het hier ook om kennismaking met de omgeving en reizigers. “Deze trambaan is toch anders dan de nieuwe lijn 22 in Utrecht. Er is bijvoorbeeld veel meer winkelend publiek en je rijdt soms door woonwijken heen.”

Welkome aanwinst

De nieuwe trams uit Spanje, vertelt Petra, zijn voor haar en haar collega’s een welkome aanwinst. De trams rijden comfortabel, zijn voorzien van een goede airco en de nieuwste technologie. “We zien als er een storing is direct op het dashboard om welk type storing het gaat en kunnen dan snel aan de slag met een oplossing. Ook de communicatie aan boord verloopt snel. We kijken mee met camera’s. Is er een noodmelding? Dan hebben we een directe verbinding met de reiziger. Deze nieuwe opleiding werkt als een extra stimulans. Collega’s die jarenlang op de tram hebben gereden over hetzelfde traject hebben een vernieuwde tramlijn gekregen. Dat zal hen zeker een positieve prikkel geven!”

Video eerste opleidingsritten

Bekijk hier een video van de eerste opleidingsritten op de lijn Utrecht-Nieuwegein!