Superlange tram rijdt test in IJsselstein

De nieuwe CAF-tram rijdt steeds vaker en sneller testritten op de vernieuwde regionale lijn.  Sinds kort ook gekoppeld in een combinatie van maar liefst 75 meter lengte. Om de veiligheid te controleren namen we in de nacht van 5 september het voertuig op de proef met een reeks bijzondere testen. “En nu van de brug afrijden en sportief in de remmen gaan!”

Remtest regiotram

 Bijschrift: CAF-tram 6007 doet een sportieve remoefening

Onder begeleiding van verkeersregelaars op de motor rijden we rond middernacht naar IJsselstein. Bij de kruisingen van de trambaan staan beveiligers klaar om het verkeer tegen te houden. Voorop verkent CAF-tram 6053 langzaam rijdend de trambaan. Deze lange schouwtram van 41 meter ondersteunt CAF-tram 6007, het voertuig waarmee we de testen doen. Op het programma staat als eerste een remtest. De nieuwe trams hebben dit soort testen vaker gedaan, maar nog nooit eerder op de vernieuwde lijn. Bij aankomst op de brug over de Hollandse IJssel krijgt bestuurder Glenn het verzoek de snelheid ‘sportief’ op te voeren. De tram rolt steeds sneller van het talud af om vlak voor halte Eiteren fors te remmen. Op de brug doen we daarna een tweede proef, bedoeld om te kijken hoe snel de tram op gang komt onder een steile helling. Als we de rit vervolgen, staan de schoonouders van Glenn langs de trambaan om hem enthousiast te begroeten.

‘Dood paard’

Aangemoedigd door de positieve resultaten van deze eerste tests gaan we een stap verder.  Voorbij het keerpunt op de halte IJsselstein-Zuid verandert de volgorde. Voorop rijdt nu CAF-tram 6007 en daarachter de langere tram. De monteurs van Alstom komen de trams aan elkaar koppelen. Vervolgens wordt de situatie nagebootst dat de achterste tram defect is. Als zo’n situatie zich in het echt voordoet, moeten de reizigers van boord en is het zaak om de defecte tram zo snel mogelijk van de baan af te halen, zodat het openbaar vervoer weer kan draaien. De stroomafnemer op het dak van de tram en de remsystemen worden buiten werking gesteld. Bestuurder Vincent gaat nu vanuit de cabine de ‘defecte’ tram slepen. Hij vergelijkt de last van 44 ton achter zich met een ‘dood paard’. Toch lukt het de sleeptram goed om vaart te maken. Ook de hellingproef op de brug over de Hollandse IJssel doorstaat de gekoppelde tram met glans.

Koppelen van trams

 Koppelen van de trams voor de sleeptest

Test geslaagd

Wanneer we bij de remise terugkomen, zijn de testresultaten van deze nacht al verwerkt in de dagelijkse rapportage. Deze proef wordt afgevinkt als geslaagd. De testritten op de vernieuwde tramlijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein hebben na twee weken veel bruikbare informatie opgeleverd. Alle tests op de aansluiting tussen het voertuig en de perrons zijn inmiddels afgerond. De testtram rijdt op de normale snelheid die geldt als er reizigers aan boord mogen. Op de haltes is goed te zien dat de panelen met actuele reisinformatie draaien en klaar zijn om gecontroleerd te worden. Zodra de aansluitingen op het datanetwerk zijn afgerond, worden ook alle beveiligingscamera’s op de tramhaltes getest. Vervoerder U-OV zal zelf de in- en uitcheckpaaltjes op de haltes testen.  Deze week is er nog een test met de stroomvoorziening van de trambaan.

Voor persinformatie:
Ron.van.Dopperen@provincie-utrecht.nl, 06 46 99 47 12

Voor algemene vragen over de provincie Utrecht:
info@provincie-utrecht.nl, 030 258 91 11 

 

Volg de provincie op Twitter