Ombouw trambaan: hoezo, weggooien wat nog goed is?

Duurzaam hergebruik is in de bouw al geruime tijd een ingeburgerd begrip. Terecht, want waarom degelijk bouwmateriaal naar de stort brengen als je het opnieuw kunt gebruiken? Ook bij de vernieuwing van de regionale tramlijn besteden aannemer BAM Infra Rail en opdrachtgever provincie Utrecht daarom de nodige aandacht aan het recyclen van bruikbare onderdelen.

De reizigers zullen het niet snel beseffen, maar onder de nieuwe perrontegels lijkt nieuw, schoon zand te liggen. De werkelijkheid is anders. Het is oud zand dat onder de oude tramhaltes lag. Op een  speciaal depot in Utrecht is het gezuiverd om op een gecertificeerde wijze hergebruikt te worden als fundament voor de nieuwe haltes. Het zand dat overblijft, krijgt een bestemming bij andere bouwprojecten. Zo gaat er niets verloren voor het milieu. Voor de haltebouw moet maar liefst 20.000 ton grond worden verzet. Alle grond krijgt op deze manier een nieuwe bestemming.

Haltebouw Vasco da Gamalaan Utrecht

Foto: Haltebouw Vasco da Gamalaan, Utrecht. Het zand lijkt nieuw, maar dat is bedrog.

90.000 ton ballast

En wat te denken van alle oude stenen die in de trambaan lagen? Meer dan 90.000 ton ballast was onder het oude spoor en de dwarsliggers gestort. Een indrukwekkende hoeveelheid bouwmateriaal  dat deels vervuild was geraakt. Voordat dit uit de trambaan werd gehaald, heeft aannemer BAM de ballast laten onderzoeken en schoonmaken. Ook dit materiaal kan opnieuw gebruikt worden. Datzelfde geldt voor de oude spoorstaven  – 36 kilometer in lengte totaal. Het staal gaat de hoogovens in en wordt omgesmolten voor nieuwe railprojecten. Ook de 25.000  dwarsliggers van beton en de oude perrontegels (7500 m2) krijgen een tweede leven. Deze verdwijnen met de oude keerwanden van de perrons in de puinbreker en worden hergebruikt als  bouwmateriaal.

Duurzaam hergebruik

Op veel plekken op en langs de regionale tramlijn zijn dit soort voorbeelden te vinden van duurzaam hergebruik. De masten van de bovenleiding bijvoorbeeld kunnen nog jaren mee, dus die zijn niet vervangen maar hebben wel een schilderbeurt gekregen. In IJsselstein is veel spoor vernieuwd, maar niet overal. Op het gedeelte van de trambaan tussen de haltes Achterveld en het eindpunt in IJsselstein-Zuid zijn alleen nieuwe rails gelegd bij de bochten van de tramlijn, waar slijtage aan het spoor vernieuwing noodzakelijk maakte.  Elders kan het spoor in IJsselstein gezien de levensduur nog wel even mee. Op de tramhaltes lijkt ook veel nieuw. Maar het hekwerk heeft een nieuwe beschermlaag gekregen en wordt gewoon opnieuw gebruikt, evenals het gros van de abri’s en andere voorzieningen zoals de OV-chippalen.

Het recyclen van bouwmateriaal is overigens niet alleen goed voor het milieu maar ook voor de portemonnee. Per saldo is het tot wel tien keer zo goedkoop wanneer de aannemer het bouwafval scheidt. Duurzaam hergebruik is zo bekeken al snel een logische keuze voor bouwers. Daarom is het ook geen wonder dat op de opslagterreinen langs de tramlijn diverse containers staan voor de verschillende afvalstromen.

Volg ons werk op Flickr

Benieuwd hoe onze werkzaamheden eruit zien? Bekijk de actuele beelden op ons fotokanaal.