Nieuwe toplaag voor tram/busbaan Utrecht Science Park

in Tram 22

Sinds 26 juni rijden er geen trams tussen Utrecht CS en het Science Park. De gecombineerde tram/busbaan op lijn 22 gaat op de schop en krijgt een nieuwe toplaag.

sloop comdeklaag lijn 22 USP
Sloop toplaag tram/busbaan Utrecht Science Park.

Tussen de Padualaan en het Prinses Máxima Centrum staat de rijbaan voor de trams en bussen in de hekken. Hier regeert momenteel aannemer Van Gelder BV die in opdracht van de provincie Utrecht de gecombineerde tram/busbaan vernieuwt. De oude deklaag moet namelijk vervangen worden, inclusief de aansluiting op het tramspoor, omdat deze afbrokkelt, wat risico’s oplevert voor de veiligheid van het openbaar vervoer.

Mes in spreekwoordelijke taart

Voordat de nieuwe toplaag kan worden aangebracht moet eerst - letterlijk - het mes in de oude combideklaag. Sinds lijn 22 buiten dienst is gegaan, rijden de freesmachines over de rijbaan om het asfalt te verwijderen uit het tramspoor. Geluidsoverlast voor de directe omgeving willen we zo beperkt mogelijk houden. Daarom past de aannemer een speciale techniek toe tijdens het sloopwerk. In plaats van het wegdek op de traditionele manier los te zagen wordt deze als een soort spreekwoordelijke taart aangesneden. Dit scheelt aanmerkelijk in het geluid. 

aansnijden oude deklaag en spoor
Het mes gaat in de oude deklaag.

De repen rubber langs het tramspoor laten zien dat dit sloopwerk voortvarend verloopt. Het oude asfalt is al voor een groot deel weggefreesd en de oude opsluiting van het tramspoor is aan één kant ook al voor het overgrote deel verwijderd. Deze week is de aannemer gestart om tussen de Universiteitsweg en het Prinses Máxima Centrum de nieuwe opsluiting van het tramspoor aan te brengen. 

Meters maken

Om te zorgen voor een goede hechting van de nieuwe constructie aan het spoor is er de nodige tijd mee gemoeid om het vloeibare product dat wordt ingegoten te laten harden. De voortgang wordt vooral ook bepaald door het weer: met veel zon en weinig regen worden meer meters gemaakt. Voor de zekerheid is daarom in de planning rekening gehouden met twee weken reservetijd. Uiterlijk op zondag 5 september willen we de werkzaamheden hebben afgerond, zodat voor de start van het academische jaar de trams weer rijden met reizigers aan boord van en naar Utrecht Science Park.

Kijk mee op het werk

Benieuwd hoe de werkzaamheden eruit zien? We namen onlangs met fotograaf Rick Huisinga een kijkje op het werk. Bekijk zijn foto reportage.En bekijk hier een korte video clip op het Twitter kanaal van het trambedrijf provincie Utrecht.

Voor persinformatie:
ron.van.dopperen@provincie-utrecht.nl030 - 258 31 96