Nieuwe regionale trambaan krijgt vaste vorm

We zijn opnieuw een week verder met de vernieuwing van de regionale tramlijn. Reis met ons mee langs de lijn waar momenteel heel veel gebeurt. In deze update vertellen we de nodige wetenswaardigheden over de werkzaamheden tussen 29 juni – 5 juli. Tip: Bekijk de foto’s van de werkzaamheden via Flickr.

Eindhalte Nieuwegein

Foto: Wissel bij Nieuwegein-Zuid

Van de remise naar Nieuwegein-Centrum

We beginnen de reis in Nieuwegein, tussen de aansluiting op de remise en de halte Nieuwegein-Centrum. Goed zichtbaar is dat op dit deel van de lijn alle haltes al zo goed als af zijn. Vlakbij de halte Nieuwegein-Centrum is een nieuwe, tijdelijke tramhalte gebouwd, inclusief een aansluiting op de voetpaden in dit gebied. Ook de inspectiepaden liggen hier al klaar voor gebruik. Deze lopen langs de gehele trambaan en worden gebruikt als veilige looproute voor reizigers, mocht een tram defect raken. Ook onze monteurs gebruiken dit pad om snel storingen op te lossen. De basis van de tramlijn is natuurlijk het vernieuwde spoor en dat ligt er hier compleet in. De onderdelen voor de aansturing van wissels ontbreken nog. Deze plaatsen we de komende weken.

Naar Nieuwegein-Zuid

We reizen door naar het eindpunt Nieuwegein-Zuid. Langs dit deel van de lijn is het geraamte van de nieuwe haltes Fokkesteeg, Wiersdijk en Nieuwegein-Zuid nu gereed. De vervolgactiviteiten zijn gericht op de afwerking van de bouw. Behalve de afbouw gaan we ook allerlei systemen testen, zoals de incheckpaaltjes, camera’s en de panelen met reisinformatie. Valt het u op dat er zoveel extra prullenbakken staan? Dat kan kloppen want in de nieuwe trams zijn geen prullenbakken. Bij halte Merwestein loopt het werk voorspoedig. Deze vernieuwde halte is nog niet helemaal af, maar de bouw van de grove constructie gaat goed. Nieuw is dat we bij de haltes Fokkesteeg en Wiersdijk tramwaarschuwingsinstallaties plaatsen, herkenbaar aan de knipperlichten en rinkelende bellen. Die waren er in de oorspronkelijke situatie niet. Ook op dit deel van de lijn ligt het nieuwe spoor erin, waaronder de wissels bij het eindpunt Nieuwegein-Zuid. Om de puzzel compleet te maken, zijn de lassers hier bezig om het spoor vast te klinken, wat een bijzonder stukje vuurwerk oplevert. Geen tram kan rijden zonder stroom, daarvoor is de bovenleiding nodig. Het koper van de nieuwe rijdraden is goed zichtbaar glinsterend in de hoogte. Alleen bij halte Merwestein moet nu nog de nieuwe bovenleiding worden aangebracht. Bij het werk aan de stroomvoorziening hoort ook het leggen van kabels naar de onderstations. Dit zijn een soort transformatorhuisjes die de gehele trambaan voorzien van energie.

Eindhalte Nieuwegein

Foto: Opbouwhalte Nieuwegein-Zuid

Halte Anthonius Ziekenhuis

Foto: Lassers werken aan het spoor bij halte St. Antonius Ziekenhuis

Naar IJsselstein-Zuid

De tramlijn splitst zich bij het St. Antonius Ziekenhuis en voorbij het wissel bekijken we de werkzaamheden in de richting van IJsselstein. Op dit deel van de trambaan wordt momenteel hard gewerkt aan de opbouw van de nieuwe haltes. Het installatiewerk voor deze haltes staat komende week gepland. Al het spoor is ook hier al ingebouwd. We zijn hier bezig geweest met twee  zogenaamde stopmachines om het spoor tot op de millimeter nauwkeurig op juiste hoogte te leggen. Volgende week zijn de lassers aan de beurt om van het vernieuwde spoor een nieuw geheel te maken. Bij het eindpunt IJsselstein-Zuid komen ook nieuwe wissels. Bijzonder werk om te zien! De wissels worden hier met grote kranen op de plek van bestemming gebracht en ingebouwd tussen 2-4 juli. We hebben een speciale time lapse camera opgehangen om dit huzarenstuk vast te leggen en de video volgt online! Wat het werk aan de bovenleiding betreft: de eerste helft zit er hier op, de komende weken zijn we bezig om de bedrading op te hangen voor de rest van dit deel van de lijn.

Nieuw: vernieuwing trambaan nu ook in Utrecht

De oude trams hebben nog een tijdje doorgereden in Utrecht, maar daar is op 4 juli definitief een eind aan gekomen. Dan starten we ook de werkzaamheden op het traject tussen Utrecht Centraal Jaarbeursplein en P+R Westraven. In de nacht van 3 op 4 juli beginnen we al met werkzaamheden op Jaarbeursplein. De trambaan is hier nog goed en wordt niet aangepast. Er wordt niet gelijktijdig op alle haltes gewerkt. Bekijk hieronder het overzicht waar we wanneer in de gemeente Utrecht de bestaande tramhaltes slopen en de nieuwe tramhaltes opbouwen:

Halte

Planning sloop halte

Planning opbouw halte

Utrecht Centraal Jaarbeursplein

04-07 t/m 18-07

18-07 t/m 01-08

Graadt van Roggenweg

06-07 t/m 07-07

04-07 t/m 20-07

24 Oktoberplein-Zuid

04-07 t/m 07-07

08-07 t/m 24-07

5 Meiplein

07-07 t/m 08-07

09-07 t/m 23-07

Vasco da Gammalaan

06-07 t/m 08-07

09-07 t/m 28-07

Kanaleneiland Zuid

09-07 t/m 10-07

11-07 t/m 21-07

P+R Westraven

08-07 t/m 11-07

12-07 t/m 30-07

Zondag en nachtwerk

De reguliere werktijden voor de vernieuwing van de tramlijn zijn van maandag t/m zaterdag. Ook werken we regelmatig op zondag. Zo gaan we de komende week op zondag 5 juli tussen 07.00 -19.00 uur aan de slag met werkzaamheden bij de halte IJsselstein-Binnenstad. We plaatsen dan de nieuwe perronplaten en bouwen de laatste stukken spoor in. Tijdens deze werkzaamheden rijdt voornamelijk een kraan heen en weer. Geluidshinder is minimaal. In de nacht van 3 op 4 juli werken we aan de bovenleiding bij halte Jaarbeursplein.