Met de nieuwe tram naar IJsselstein

Twee witte koplampen kondigden in de vroege ochtend van zondag 23 augustus licht in de duisternis aan. Op het spoor verscheen de nieuwe tram die voor het eerst een testrit maakte over vernieuwd spoor naar het zuiden. Met als eindbestemming: halte IJsselstein-Zuid.

Liefhebbers kwamen ervoor hun bed uit en kregen iets bijzonders te zien.  De baan was vrij gemaakt voor de eerste testrit met de nieuwe Spaanse CAF tram. En die rit ging als primeur naar IJsselstein. Nog nooit eerder was de nieuwe tram in die richting gereden en nu was het zover. Nadat het testteam en de verkeersregelaars de laatste instructies hadden gekregen, verliet CAF tram 6007 rond 23.00 uur de remise in Nieuwegein. Eerst ging de afslag naar het Jaarbeursplein in Utrecht. Hoewel de nieuwe trams vaker in Kanaleneiland  nachtelijke testritten uitvoeren, waren ook hier alle haltes omgebouwd op het formaat van de nieuwe voertuigen. De tram was daarom ingepakt met piepschuim om te controleren of de aansluiting met de perrons en de masten van de bovenleiding goed past.

Test bij halte Jaarbeursplein, Utrecht. Foto: Rick Huisinga

Test bij halte Jaarbeursplein, Utrecht. Foto: Rick Huisinga

Check obstakels

Bij halte Jaarbeursplein werd getest hoe de tram over het nieuwe wissel reed. Vervolgens ging de tocht naar IJsselstein. Vanaf Nieuwegein-Centrum klommen begeleiders van boord om ruim zeven kilometer mee te lopen, terwijl de tram stapvoets de rit hervatte naar IJsselstein. Los van wat losse stenen waren er geen noemenswaardige obstakels op de vernieuwde tramlijn. Onderweg verkenden ook motorrijders de route en bij elke kruising van de trambaan stonden de verkeersregelaars paraat voor de veiligheid. Om hinder voor de directe omgeving zo beperkt mogelijk te houden, waren de bellen van de overwegbeveiliging uitgezet. De tram bereikte na een rit van ruim zeven uur halte IJsselstein-Zuid. Ook daar werden testen uitgevoerd op het berijden van de nieuwe wissels.

Zondagochtend 4.30 uur: passage bij halte IJsselstein-Binnenstad. Foto: Rick Huisinga

Zondagochtend 4.30 uur: passage bij halte IJsselstein-Binnenstad. Foto: Rick Huisinga.

Deze eerste testrit kreeg een vervolg de nacht daarop, toen de nieuwe CAF tram voor het eerst naar Nieuwegein-Zuid reed. De aandacht was tijdens deze eerste twee nachten vooral gericht op de aansluiting van het voertuig op de perrons. Tijdens de volgende reeks testritten kijken we met name omhoog en controleren we met camera’s op het dak de aansluiting op de bovenleiding, waar de trams stroom vanaf halen. De snelheid van de testtram wordt geleidelijk opgevoerd en bij de brug over de Hollandsche IJssel wordt nog een hellingproef uitgevoerd. De testtram rijdt de komende weken ’s nachts tussen 23.00 - 07.00 uur.

Vervolgstap

De kop is eraf, nu de eerste testrit succesvol is gereden. Daarmee is een belangrijke vervolgstap gezet voor de vernieuwde regionale tramlijn. Nadat alle technische systemen zijn gecontroleerd en is gebleken dat de trams stabiel en betrouwbaar rijden, mag de tram overdag test rijden. Dit is een belangrijk en spannend moment. De tramsystemen moeten niet alleen goed werken, maar ook aantoonbaar veilig zijn. Denk daarbij aan kritieke systemen als de aansturing van wissels en de overwegbeveiliging met slagbomen. Omdat veiligheid voorop staat, wordt al dit werk onafhankelijk gecontroleerd op basis van uitgebreide documentatie. Pas nadat de Inspectie voor Leefomgeving en Transport een positief advies heeft gegeven, kunnen we door met de vervolgfase. Vanaf dat moment zijn er geen verkeersregelaars meer nodig om de kruisingen van de tramlijn te beveiligen, worden meerdere trams tegelijk op de proef gesteld en is de aandacht erop gericht deze trams te laten rijden op de klok van de dienstregeling.  Dit is de laatste stap voordat de trams gaan rijden met reizigers aan boord.

Volg ons werk online

Bent u benieuwd hoe de eerste testrit eruit zag? Bekijk de laatste, actuele beelden op ons fotokanaal.