Komst nieuwe tram vraagt om stevige damwand

Wist u dat de nieuwe tram een slordige 40 ton zwaar is? En dat je dit gewicht, wanneer de trams gekoppeld gaan rijden, ruimschoots kunt verdubbelen? Vergeleken met de oude trams die tot afgelopen zomer reden, zijn de nieuwe Spaanse trams aanmerkelijk zwaarder. Dat heeft gevolgen voor de belasting van de trambaan die daarop uit oogpunt van veiligheid berekend moet zijn. Het trambedrijf van de provincie Utrecht voert daarom extra werkzaamheden uit vlakbij de eindhalte in IJsselstein-Zuid.

Weekjournaal 14

Toen twintig jaar geleden op deze plek in IJsselstein de trambaan werd aangelegd, is een damwand langs het spoor geslagen. Deze is nodig om de trambaan te stabiliseren die hier pal langs het water loopt. Om het extra gewicht van de nieuwe trams op te vangen, worden nu ijzeren stangen geplaatst die de damwand versterken en voor een stabiele  ondergrond moeten zorgen. Deze werkzaamheden worden tot eind november 2020 uitgevoerd en vragen om extra tijd en aandacht, voordat de trams met reizigers kunnen gaan rijden van en naar IJsselstein.

In dit videojournaal laten we u zien wat er bij dit werk komt kijken.