Grondonderzoek en boringen voor vernieuwde tramlijn

n de zomer van 2020 vernieuwt BAM Infra gedurende drie maanden de tramlijn in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein. Om de lijn geschikt te maken voor nieuwe trams worden bovendien alle haltes langs de gehele trambaan verlaagd en verlengd. Om goed voorbereid aan de slag te kunnen, begint de aannemer binnenkort met het definitieve ontwerp van de haltes. Hiervoor is extra informatie over de bodem nodig en daarvoor wordt grondonderzoek uitgevoerd.

boormachine-rail.jpg

Het onderzoek is nodig vanwege het verlagen en verlengen van alle 23 haltes van de trambaan in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Voordat een nieuwe halte kan worden gebouwd, wordt gekeken naar de opbouw en stabiliteit van de ondergrond. Dit grondonderzoek wordt voornamelijk uitgevoerd op het spoor en in enkele gevallen net daarnaast. Met behulp van een kraan op met daaraan speciale meetapparatuur, worden op diverse locaties verspreid langs de trambaan boringen uitgevoerd. De werkploeg zal op enkele locaties ook met de hand boringen uitvoeren.

Hinder

BAM, die het grondonderzoek uitvoert, zal in juli en augustus met enige regelmaat op en rondom het tramspoor te vinden zijn. De werkzaamheden worden voornamelijk ’s nachts uitgevoerd omdat dan het openbaar vervoer niet wordt gehinderd. De verwachting is dat overlast voor de omgeving minimaal zal zijn omdat de twee machines die hiervoor worden ingezet weinig geluid produceren.

Landmetingen

In deze periode zal de firma Geonext ook langs de trambaan werkzaam zijn voor het uitvoeren van landmetingen.

Voor meer informatie over de onderzoek locaties ga naar www.regiotramutrecht.nl.