De nieuwe tram rijdt test overdag in november

Tot voor kort moest u ervoor uw bed uitkomen maar nu is die ook overdag te zien. De nieuwe tram uit Spanje rijdt sinds 10 november in de ochtend en middag test tussen Jaarbeursplein (Utrecht) en de eindhalte Nieuwegein-Zuid.

In de maand november kunt u op dinsdag en vrijdag in Utrecht en Nieuwegein de nieuwe CAF tram overdag zien rijden op de vernieuwde trambaan. Het trambedrijf van de provincie Utrecht voert dan met een gekoppelde tram een aanvullende serie testritten uit. Omdat overdag wordt gereden en er dan aanzienlijk meer verkeer op de weg is zijn bij alle kruisingen van de trambaan waarschuwingsborden geplaatst die attenderen dat er een tram kan aankomen.

Testrit nieuwe tram overdag

Met spiegels testen we hoe de nieuwe tram stopt op de haltes. Foto: Gerard van Buuren

Tussenstap

 Sinds afgelopen zomer zijn met de nieuwe trams in de nacht diverse testen uitgevoerd. De technische testen die de komende weken overdag worden uitgevoerd borduren daarop voort en zijn een tussenstap naar de daarop volgende fase: het op de proef stellen van de trams en de vernieuwde lijn om met reizigers aan boord te gaan rijdenIn deze vervolgfase worden, nadat daarvoor met een positief advies van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport een vergunning is afgegeven, de trambestuurders opgeleid en bekijken we hoe alle systemen werken als de trams regelmatig gaan rijden op de klok van de dienstregeling.

Check stopplekken tram

Maar zover is het nu nog niet. Om technische problemen in deze vervolgfase zoveel mogelijk te voorkomen en om de laatste voorwaarden voor een veilig gebruik van de nieuwe tram aan te tonen, rijdt de nieuwe tram nu dus ook test overdag. Zo wordt getest hoe de verkeerslichten en wissels in de praktijk functioneren, die door de tram worden aangestuurd. Ook leggen we exact vast op welke plekken langs de haltes de trambestuurders gaan stoppen, zodat het in- en uitstappen vlot kan verlopen. Gezien de indrukwekkende lengte van de tram - een gekoppelde tram is 75 meter lang - en de vaste positie van de deuren luistert dit nauw. Ook omdat we een goede plek op de halte willen reserveren voor de deur in de tram die bedoeld is voor reizigers met een rolstoel of scootmobiel. Een bijkomend voordeel van testen overdag is dat in het geval van een storing relatief snel kan worden opgetreden om deze op te lossen.

Omdat de tram wordt ingezet voor technische testen is het nog niet nodig om op de uiteindelijke normale snelheid te rijden. De tram rijdt daarom voorlopig nog langzaam op de baan tot maximaal circa  40 kilometer per uur.