Adieu SIG, welkom aan de nieuwe CAF sneltram

Zevenendertig jaar lang hebben ze hun trouwe dienst bewezen en reizigers op de plek van bestemming gebracht in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Op vrijdag 3 juli 2020 valt definitief het doek voor onze oude, vertrouwde SIG sneltram. Daarvoor in de plaats treden aan de nieuwe, Spaanse trams van leverancier CAF.

SIG tram 1983

De Utrechtse sneltram, type SIG (1983). Foto: Gerard van Buuren

De SIG sneltram ging in 1983 rijden en was een product van Zwitserse makelij, ontworpen door de NS. Bijzonder voor Nederland omdat NS normaal gesproken alleen treinen laat bouwen. De Utrechtse SIG is dan ook uniek in zijn soort: het enige voorbeeld van een regionale sneltram in Nederland. De stoere trams hebben in de loop van de jaren meerdere metamorfoses ondergaan in verschillende huisstijlen. Sinds 2014 zijn het de bekende, gele trams van U-OV. Een jaar later werden de trams eigendom van de provincie Utrecht. Met een speciaal programma is de levensduur van de trams opgerekt en zijn belangrijke onderdelen vervangen. De dienst op de lijn wordt vanaf eind september 2020, wanneer de trambaan in Utrecht en Nieuwegein is omgebouwd, overgenomen door de Spaanse CAF trams. Volgens planning rijden een maand later ook nieuwe trams op IJsselstein.

De oude en de nieuwe trams met elkaar vergelijken is eigenlijk niet goed te doen. Net zoals een Volvo uit 1983 van een totaal andere categorie is als een BMW uit 2020. De Zwitserse trams zijn mechanische trams met onderdelen zoals deuren die worden aangedreven op luchtdruk. In de nieuwe trams is de elektronica bepalend. In de boordcomputer van de CAF trams zitten tal van nieuwe snufjes zoals een automatische snelheidsbegrenzer en een black box die het rijgedrag van het voertuig registreert. De nieuwe trams zijn weliswaar zwaarder dan hun voorgangers maar gaan zuinig met energie om. Overtollige remenergie wordt gerecycled en duurzaam teruggegeven aan de bovenleiding van de trambaan. De nieuwe trams kunnen ook worden omgebouwd om te rijden op batterij.

CAF tram opstelterrein remise

De Utrechtse sneltram, type CAF Urbos, anno 2020

Meer capaciteit en comfort

Sinds december 2019 rijden de Spaanse trams, type Urbos 100, op de nieuwe tramlijn 22 tussen Utrecht C.S. en Utrecht Science Park. Daar komen 22 nieuwe trams bij, ter vervanging van de SIG tram. Door de coronacrisis is de fabriek in Zaragoza (Spanje) die de nieuwe trams produceert gesloten geweest. Inmiddels is de productie van nieuwe trams weer gestart maar de achterstand is dusdanig dat eind augustus 2020 hooguit tien nieuwe trams beschikbaar zijn. Om de beoogde dienstregeling te kunnen rijden, zouden dit er minimaal 14 moeten zijn. Daarom moeten ook langer vervangende bussen blijven rijden.  

Om extra reserve te hebben en capaciteit voor tramlijn 22 is een aanvraag gedaan bij het provinciebestuur voor nog 5 trams. Het openbaar vervoer zal naar verwachting de komende dertig jaar blijven groeien en daarom is meer ruimte gewenst in de trams. Om extra ruimte te bieden aan reizigers zijn de CAF trams uit de tweede serie aanmerkelijk langer. Per tramstel en per rit is er plek voor ruim 500 reizigers. Het aantal zitplaatsen blijft ongeveer gelijk aan de oude trams.  Reizigers hebben ook het voordeel van extra comfort. Zo zijn de Spaanse trams voorzien van een modern airco systeem en vloerverwarming. Omdat de trams laag op de wielen staan en alle haltes daarop worden aangepast, wordt de in- en uitstap navenant verbeterd. Voor de veiligheid aan boord zijn de trams voorzien van een camerabewakingssysteem en een intercom voor direct contact met de trambestuurder, ook vanuit de achterste tram.

Vervangend busvervoer

Nu er vanaf 4 juli ook in Utrecht voorlopig geen trams meer rijden, kunnen reizigers gebruik maken van vervangend busvervoer. Tijdens de werkzaamheden aan de trambaan in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein rijden de vervangende buslijnen 160, 161, 162, 163 en 164. Tramlijn 22 tussen Utrecht C.S. en P+R Utrecht Science Park blijft overigens wel beschikbaar voor reizigers.

Meer informatie over vervangend busvervoer: www.u-ov.info/tram